Από το Στρατή Πανούριο
1.Η δραματουργία του Σαίξπηρ δεν δημιουργεί χρήμα από τις παραστάσεις τους, αλλά δημιουργεί τους ανθρώπους που το δημιουργούν. Γιατί αποκτούν μεγαλύτερη αξία μέσα από αυτό.
2.Γιατί στο Σαίξπηρ τα πρόσωπα διπλασιάζονται, διχάζονται, εξανεμίζονται, συμπυκνώνονται, μα μια συνείδηση κυριαρχεί η συνείδηση του ηθοποιού. Για το Σαίξπηρ δεν υπάρχουν μυστικά, ασυνέπειες, ενδοιασμοί, σκιές, αντανακλάσεις γιατί δεν κρίνει, δεν κατακρίνει, δεν περιγράφει, αλλά πάνω σε μια ρευστή πραγματικότητα κεντάει καινούρια μοτίβα υπάρξεων. Ένα μείγμα από μνήμες, παραλογισμούς, προσπάθειες και δίψα για ζωή πάνω σε μια νότα θλίψης και μελαγχολίας που πάλλεται αέναα μέσα στους στίχους του.
3.Επειδή στο Σαίξπηρ μπορείς να δεις αυτό που δεν βλέπεται και ν’ ακούσεις αυτό που δεν ακούγεται.
4.Γιατί δημιουργεί μια πνευματική πρόσκληση και πρόκληση για να στοχαστούμε πάνω στη ενοποίηση της ζωής
5.Γιατί το θέατρο γέννησε το διάλογο.
6.Γιατί η σημασία του να είναι κανείς σοβαρός είναι να μην παίρνει τίποτα στα σοβαρά. Εκτός από τα πραγματικά σοβαρά θέματα όπως είναι η αφύπνιση.
7.Γιατί είναι μια απέραντη ανεξερεύνητη εσωτερική χώρα που μέσα της φωλιάζουν όλοι οι φόβοι, οι επιθυμίες, οι λαχτάρες, τα συναισθήματα, οι ραδιουργίες, οι αβεβαιότητες, τα μίση μας, οι φαντασιώσεις, οι φιλοδοξίες, οι αγάπες και οι εικασίες. Όλα αυτά τα αόρατα τοπία που συνιστούν τον εαυτό μας.
8.Γιατί απλά δεν προλαβαίνεις να κάνεις κάτι άλλο.
9.Γιατί τη μία εβδομάδα μπορείς να φιλοξενήσεις στο σπίτι σου τον Malvolio, την επόμενη τον King Lear και την επόμενη τη Lady Macbeth. Έτσι κι αλλιώς ελάχιστοι ηθοποιοί θα παίξουν ποτέ αυτούς τους ρόλους, τουλάχιστον γιατί να μην φροντίσεις να τους συναντήσεις έστω και μια φορά στη ζωή σου;
10.Γιατί ο Σαίξπηρ είναι νοήμον στο βαθμό που εμείς είμαστε νοήμον. Ο Σαίξπηρ γίνεται αυτό που σκεφτόμαστε και νιώθουμε, γιατί αποτελεί μια άπειρη ανταπόκριση, αποτελεί όλες τις δυνατότητες.
11.Γιατί σε μαθαίνει μέσα από τους μονολόγους του να χειρίζεσαι το βάθος της γνώσης, το πλάτος της κατανόησης και την ανωτερότητα του σκοπού ενός προσώπου.
12.Γιατί είναι παρών παντού μέσα στη ζωή μας.
13.Γιατί θα μάθεις πως πλάθεται η θέληση.
14.Γιατί το παρελθόν βρίσκεται μπροστά μας.
15.Γιατί είναι ένα παγκόσμιος πολίτης.
16.Γιατί αποδεικνύει ότι η πείρα είναι η σοφότερη όλων.
17.Γιατί έχει γράψει για τους ερωτευμένους, τα παιδιά, τους τρελούς, και τους μεθυσμένους, δηλαδή για εκείνους που κατέχουν την αλήθεια.
18.Γιατί φανερώνει ότι τα πράγματα δεν γίνονται όπως θέλουμε αλλά πρέπει να μάθουμε να σκεπτόμαστε πως γίνονται.
19.Γιατί συνεχώς οι λέξεις του συναντιούνται για πρώτη φορά κάθε φορά που τις ακούμε.
20.Γιατί αποκαλύπτει την διπλή φύση του ανθρώπου, την κατανόηση της εσωτερικής πάλης μέσα στον άνθρωπο.
21.Γιατί επαληθεύει ότι ο άνθρωπος δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα συνονθύλευμα συνηθειών.
22.Γιατί δημιουργεί συνεχώς δράση επί σκηνής.
23.Γιατί θα φωνάξετε με έκπληξη: “whαt on erth i have been doing!”
24.Γιατί αγαπάει τον ηθοποιό.
25.Γιατί έχει δώσει δουλειά σε εκατομμύρια ανθρώπων πάνω στη γη.
26.Γιατί επιτρέπει στον σκηνοθέτη να διδαχτεί από τα λάθη του.
27.Γιατί είναι ένα καιρικό φαινόμενο. Αιωνίως που αυτοαναπαράγεται κάθε φορά που αναφέρεις το όνομά του.
28.Γιατί η Πρώτη πράξη συνδέεται με την Τέταρτη πράξη και αυτό που ονομάζουμε μέλλον υπάρχει ήδη εκεί. Στη συνέχεια η Τέταρτη πράξη συνδέεται με την Τρίτη και η Τρίτη συνδέεται με την Πέμπτη. Ενώ πιστεύουμε ότι η αιτία ενός πράγματος είναι προγενέστερη στο χρόνο σε σχέση με το αποτέλεσμά της, ο Σαίξπηρ από τη Δεύτερη πράξη αφήνει να εννοηθεί ότι το μέλλον μπορεί να επηρεάζει το παρελθόν μας.
29.Γιατί αυτά που έκανε ο Richard III μπορεί να τον είχαν επηρεάσει χρόνια πριν.
30.Γιατί η σοφία αυτού του κόσμου είναι μωρία μπροστά στο θέατρο της ζωής.
31.Γιατί είναι πάντα καλός καιρός να ξεκινήσεις ένα ΜA ή ένα PhD μαζί του.
32.Γιατί συνεχώς σου ψιθυρίζει πως ο άνθρωπος μπορεί να κάνει τον εαυτό του αθάνατο.
33.Γιατί βροντοφωνάζει ότι μια απ’ τις μεγαλύτερες αρρώστιες της ανθρωπότητας που ευδοκιμεί στο σπήλαιο του νου μας είναι η ταύτιση με την ψεύτικη προσωπικότητά μας που μας βυθίζει ολοένα σ’ έναν βαθύτατο λήθαργο.
34.Γιατί “όλα είναι σκόνη στον άνεμο”.
35.Γιατί τίποτα δεν είναι αδύνατον. Απλά το αδύνατον παίρνει περισσότερο χρόνο.
36.Γιατί ο φόβος τρελαίνει τον άνθρωπο.
37.Γιατί υπάρχει ο οργανισμός Shakespeare Behind Bars εδώ και τρεις σχεδόν δεκαετίες.
38.Γιατί μπορεί να παιχτεί παντού.
39.Γιατί ο καλλιτέχνης διψάει κυρίως να μεταδώσει συγκίνηση και το βίωμα του και όχι μόνο πληροφορίες.
40.Γιατί τα mega data του δεν αποκωδικοποιούνται με ηλεκτρονικούς υπολογιστές αλλά με τη συνάντηση των ανθρώπων.
41.Γιατί το μέλλον πέρα από την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η Ψυχική Νοημοσύνη.
42.Γιατί ο άνθρωπος πάνω σε αυτή τη Γη βρίσκεται σε μια πολύ παράξενη θέση.
43.Γιατί μόνο η τέχνη μπορεί να μιλήσει κι έχει δικαίωμα να μιλήσει.
44.Γιατί ο Καζαντζάκης έγραψε για τον Σαίξπηρ
«An infinite spirit, from the depths of hell to the summit of Paradise. If the whole of humanity was to send a single representative to speak for its rights before God, it would send him. He is also the only one who could represent our planet at some giant interplanetary conference. No one ever used human speech with such power and at the same time such sweetness as Shakespeare, with such harshness and at the same time such melody and so magical an aura.»
(from England: A travel journal by Nikos Kazantzakis, p. 261)